AXIS podwójne stopki perkusyjne

Na rynku stopek perkusyjnych robi się coraz bardziej ciekawie, kolorowo i atrakcyjnie. Do pewnego czasu obserwowaliśmy dżentelmeńskie współzawodnictwo firm o dostarczenie perkusistom optymalnie funkcjonalnych mechanizmów. Obecnie, kiedy funkcjonalność, kultura pracy i urozmaicona oferta cenowa jest już zjawiskiem normalnym, niektóre firmy zdają się kierować swoje poszukiwania w stronę oryginalności i do świetnie pracujących mechanizmów dokładają niespotykany ich wygląd (na przykład stopki Gibraltar Catapult z USA czy Sleishmann z Australii). Takie właśnie dwa egzemplarze wyprodukowane w kalifornijskiej firmie AXIS Percussion otrzymaliśmy ostatnio do przeglądu na łamach TopDrummera.

Odkrywanie tajemnic
Nietypowa stylistyka i kształty powodują, że mechanizmy na pierwszy rzut oka kojarzą się „bardzo technologicznie” i nieco tajemniczo. Obejrzenie ich z daleka lub zgoła na zdjęciu może nawet zadziałać lekko zniechęcająco. Jednak przy bliższych oględzinach okazuje się, że ich pozornie zagmatwane kształty i zakamarki skrywają wszelkie dogodne dla perkusisty opcje regulacyjne, a z dwóch dostarczonych modeli, ten z oznaczeniem A2 Longboards Double Pedal ma ich nieco więcej od swojego kolegi oznaczonego symbolem X. Zanim jednak przejdziemy do najdrobniejszych szczegółów, przyjrzyjmy się im ogólnie.

Monolityczne konstrukcje
W stopkach Axis gros elementów stanowią odlewy aluminiowe o naturalnej srebrno-szarej barwie metalu. Bogactwo ich kształtów jest naprawdę zadziwiające i stanowi esencję oryginalności projektu. Dzięki temu mechanizmy wyglądają jak industrialne zabawki dla dorosłych zbudowane z metalowych klocków, które połączono za pomocą obrotowych przegubów, łożysk, kołysek, sprężyn i śrub łączących. Monolityczność konstrukcji podkreśla fakt, że zrezygnowano z powszechnie używanych łańcuchów, a zastosowano sztywne „napędy” w postaci aluminiowych beleczek – łączników, których obydwa końce osadzone są pewnie na kulkowych łożyskach. Dzięki temu rozwiązaniu mechanizm pozbawiony jest jakichkolwiek luzów, a ruchoma płyta pod stopą pracuje wyłącznie w kierunku dół-góra bez najmniejszych nawet wahnięć na boki. Wszelkie newralgiczne punkty montażowe (płyty podstawy, kolumienki, kołyski, mostki czy „kotwiczki” sprężyn) skręcone są ze sobą solidnie za pomocą podwójnych lub nawet potrójnych śrub.

Przeguby
Wyjątkowo masywne przeguby łączące podwójne stopki podobnie do całej konstrukcji wykazują zero tolerancji dla jakichkolwiek luzów. Oba ich krańce montuje się na sześciokątnych końcówkach osi obrotowych pedału prawego i lewego. Natomiast okrągły pręt przedłużający (a nie sześciokątny, jak w wielu innych stopkach) jest wpuszczony w okrągły otwór, co dodatkowo umożliwia precyzyjne obrotowe ustawienie przegubu. Przez jego obracanie można np. wspomóc regulację kąta nachylenia ruchomej płyty pod lewą stopą perkusisty. Po ustawieniu odpowiedniej długości i kątów „przedłużkę” zaciska się aż trzema śrubami, dzięki czemu oba elementy trzymają się bardzo pewnie.

Bijaki
W modelu A2 mamy do czynienia z bijakami o dość złożonej konstrukcji. Do głównego pręta bijaka montujemy u góry pod kątem prostym drugi pręt zakończony mosiężną kulką. Na tę kulkę nasadza się ruchomą końcówkę bijaka, którą po ustawieniu żądanego kąta przykręcamy do kulki motylkową śrubą. Część uderzająca membranę ma kształt płaskiego koła z plastiku. W pakiecie firmowym znajdziemy na wyposażeniu filcowe krążki przystosowane fabrycznie do oklejenia plastikowych bijaków w razie potrzeby. W modelu oznaczonym literą X bijaki są zwyczajne i posiadają jednolite plastikowe twarde główki.

Ruchome płyty pod stopą
W modelu A2 Long Board cała długa płyta jest odlana z jednej formy i w całości porusza się zarówno pod palcami, jak i pod piętą stopy perkusisty. W modelu X podpórka pod piętą jest nieruchoma, a ruchoma część płyty pod stopą jest przez to wyraźnie krótsza. Te dwie opcje dają nabywcom możliwość wyboru stosownie do indywidualnych preferencji. Dodam jeszcze dla formalności, że podstawami obu opisywanych modeli są sztywne metalowe platformy, pod którymi w sześciu punktach zamocowano na stałe „długowłose” rzepy antypoślizgowe.

Obsługa
Powiedziałbym, że za sprawą nietypowych kształtów, a co za tym idzie nietypowego usytuowania niektórych elementów regulacyjnych, do obsługi stopek Axis potrzebne są trochę większe predyspozycje „techniczne” niż do obsługi większości produktów tego typu. Ale starając się być sprawiedliwym, muszę zaznaczyć, że jest to wynik moich standardowych przyzwyczajeń. Podejrzewam, że po uważnym zapoznaniu się z dokładną instrukcją montażu i obsługi w języku angielskim, każdy, kto ten język wystarczająco dobrze zna, poradzi sobie bez większego problemu. W przypadku braku znajomości języka polecam uważne oględziny i odrobinę cierpliwości, dzięki którym można samodzielnie bez problemu doszukać się wszystkich niezbędnych szczegółów. Przechodząc do konkretów, w przeglądanych stopkach większość regulacji i czynności montażowych przeprowadza się z użyciem dość sporego kompletu siedmiu kluczyków imbusowych. Natomiast montaż bijaków i końcówek przegubów łączących podwójne pedały odbywa się za pomocą tradycyjnych „kwadratowych” kluczyków takich jakich używamy jak do strojenia bębnów (nie ma ich w kompletach firmowych). Obręcz bębna basowego dociska się w pedałach Axis górną szczęką do dwóch dolnych gumowych podpórek – to dość typowe rozwiązanie choć jak prawie wszystkie części w tych mechanizmach, również zaciski mają niezwyczajny kształt. Możliwości regulacji długości i kąta wychylenia bijaków są takie jak w większości stopek, podobnie jest z regulacją siły ciągu sprężyn.

Axis w akcji
Po zamontowaniu pedału A2 Long Board do bębna basowego i pierwszych próbach od razu ma się wrażenie, że stopka jest bardzo szybka – stawia nodze bardzo niewielki opór i zachęca do szybkiego grania. Myślę, że mają na to wpływ trzy rzeczy: po pierwsze punkty montażu bijaków są w porównaniu do większości stopek łańcuchowych bardziej wysunięte w przód przed osią obrotu wałka pedału i tym samym łatwiej je „uciągnąć” wydłużonym ramieniem zamachowym (żeby to lepiej uwidocznić, niektóre zdjęcia zrobiłem przed przykręceniem bijaków). Po drugie niewielki rozmiar kołysek, na których wiszą sprężyny powoduje niewielkie ich wychylenia od pionu podczas pracy. I wreszcie po trzecie elementem wspomagającym lekką pracę jest stosunkowo nieduży ciężar i tym samym mała bezwładność firmowych bijaków w obydwóch modelach. Oczywiście można je wysuwać wyżej ustawiając jako dłuższe lub na odwrót i w ten sposób kompensować swoje wymagania. Można zmieniać kąty ich wychylenia. Ja osobiście mam w zwyczaju próbowanie młotków o różnej wadze i rozmaitych opcji ustawienia. W końcu elementy i możliwości regulacyjne są po to, żeby je wykorzystywać. Jedno wydaje się pewne – te stopki są przez brak jakichkolwiek luzów wyjątkowo ciche, powiedziałbym bezszelestne w pracy. Dla porównania: gwałtowne zerwanie nogi w górę z tradycyjnego łańcuchowego pedału często powoduje hałas luzującego się chwilowo łańcucha i klekotanie metalowych elementów. W stopkach Axis praktycznie nie ma takiej możliwości, no chyba, że ręką poderwiemy ruchomą płytę pod stopą w górę i uderzymy nią w wałek obrotu – takiego manewru w zasadzie nie da się wykonać nogą. Generalnie wrażenia są nowe, a opory stawiane przez mechanizmy przy różnych ustawieniach sprężyn i różnym wychyleniu i długości bijaków określiłbym jako lekkie do bardzo lekkich. Jeśli stopkę Axis kupiłby ktoś lubiący ciężką pracę i bardziej oporny mechanizm, to polecałbym zamianę bijaków na cięższe, co w sposób oczywisty zwiększy bezwładność pracy urządzenia. Pamiętajmy też o możliwości ślizgowego przesunięcia w przód lub tył górnego punktu zamocowania beleczki ciągnącej wałek obrotu w modelu A2, co dodatkowo wpływa na opory stawiane przez mechanizm.

Podsumowanie
Opisane stopki Axis z całą pewnością zasługują na baczną uwagę perkusistów, choćby z uwagi na niezwykle wysoką kulturę swojej bezszelestnej pracy jak i praktyczną niemożliwość powstawania jakichkolwiek hałasów podczas grania np. w studio. Zastosowanie sztywnych beleczek łączących ruchomą płytę pod stopą z wałkiem obrotu może się wydawać historycznym krokiem wstecz do lat 60./70., kiedy nie stosowano jeszcze łańcuchów, a producenci wahali się pomiędzy skórzanymi lub plastikowymi paskami a sztywnymi metalowymi łączami takimi jak choćby w słynnym Speed Kingu firmy Ludwig. Jednak w stopkach Axis beleczki z obu stron osadzone są perfekcyjnie na kulkowych łożyskach, co całkowicie zmienia ich użytkowe walory. Jeśli dodamy do tego super oryginalny wygląd, to w rezultacie otrzymamy wynik robiący duże wrażenie. A wydawałoby się już tyle razy, że temat jest zamknięty… Tak czy owak moim zdaniem sprzęt zasługuje na bardzo dobrą ocenę i miejsce na półce zarezerwowanej dla ścisłej elity.

Testował: Jacek Pelc

Cena:
Longboards A Double A-L2 – 2 900 zł
Longboards X Single X-L – 940 zł

Sprzęt dostarczył:
Music Dealer
20-213 Lublin
ul. Gospodarcza 7
tel. 081 745 06 04
www.musicdealer.com.pl

Producent:
www.axispercussion.com

test pochodzi z TopDrummera – wrzesień/październik 2009

Tagi: , , ,