Pete Lockett: Płynący Groove

Witam w pierwszym moim artykule dla Top Drummera! W tej edycji zamierzam przedstawić bardzo proste narzędzie do tworzenia płynącego groove’u, który może dać interesującą alternatywę dla prostego back beatu*.

Zacznijmy od prostej frazy jak w podanym poniżej przykładzie.

Patrz: Ex 01

Następnie przesuniemy ją w tył o jedną szesnastkę tak, że początek przypadnie na ostatnią szesnastkę naszego taktu 2/4. Jako znak rozpoznawczy można postawić akcent nad nutą, która jest początkiem frazy.

Patrz: Ex 02

Teraz zagrajmy obydwie frazy naraz z oryginalną wersją na hi-hat`cie prawą ręką, a przesuniętą na werblu lewą ręką. Nuty nieakcentowane na werblu powinny być zagrane jako subtelne ghost notes.

Patrz: Ex 03

Z czwartym podejściu zagrajmy to w połączeniu z prostym patternem na bębnie basowym w takcie 4/4. Każdy pattern na bębnie basowym może się sprawdzić, zatem popracujcie parę dni nad różnymi opcjami.

Patrz: Ex 04

Podstawienie prostych zamienników da nam całkowicie nowy kształt naszego groove`u. Poniżej zapisane są zmiany:

  1. Większość partii prawej ręki przełącz na talerz ride.

  2. Pierwszy akcent lewej ręki zagraj na tomie wiszącym.

  3. Pierwszy akcent prawą ręką przerzuć na werbel, tworząc ciężki (heavy) half time feel (rytm dzielony tajmowo „na pół”).
  4. Drugi akcent lewą ręką przerzuć na floor tom.
  5. Dodaj ćwierćnuty grane nogą na hi-hat’cie do patternu stopy.

Takie podejście jest dobre przy tworzeniu kontrastujących groove’ów dla poszczególnych części utworu. Grając to w introdukcji, a potem zmieniając na ciężki back beat na 2 i 4 w dalszej części utworu może dać niezłe efekty w „przełączaniu napięcia”.

Patrz: Ex. 05

Życzę powodzenia, a w przypadku pytań wchodźcie na moją stronę: www.petelockett.com!

* Back beat – uderzenia w werbel na 2 i 4 (w takcie 4/4) nadające rytmowi stabilny klimat (z ang. steady feeling).

powiększ

warsztaty pochodzą z TopDrummera- wydanie Luty/Marzec 2009