Wyłącznie dla Top Drummera: Dom Famularo o swoich talerzach

Na talerzach Sabian gram od lat, zabrałem je do ponad 50 krajów naokoło  świata! Granie w Polsce daje mi dużo przyjemności, spotkałem tu sporą grupę znakomitych muzyków!
Podczas moich pobytów w Polsce wielu perkusistów zadaje mi pytania o talerze Sabiana i na niektóre z nich spróbuję odpowiedzieć w tym artykule. Rozmawiałem również z Robertem Masonem i Wayne Blanchard`em z fabryki Sabian – oni są ekspertami od produkcji blach, ich rozmaitych serii i brzmień oferowanych przez firmę. Wiedzą wszystko o tym jak wybierać dla siebie talerze i jak o nie dbać.
Pierwszą rzeczą przy wyborze talerzy jest podjęcie decyzji o tym, co chcesz usłyszeć. Czy to ma być mały, ciszej brzmiący crash, czy wielki i wybuchowy, czy jeszcze coś innego?
Następną sprawą jest cena, którą chcesz zapłacić; to jest zawsze istotny element na samym początku. Celem jest znalezienie możliwie najlepszego talerza i brzmienia za cenę, która jest możliwie najkorzystniejsza dla ciebie! Sabian posiada zarówno kompletny zakres brzmień jak i kompletny zakres cen! Udaj się do sklepu i posłuchaj niedrogich B8 i B8 Pro, albo umiarkowanie wycenionych Xs20 (są fantastyczne… to Sabian z profesjonalnego brązu za nieprofesjonalną cenę!), czy też spróbuj profesjonalnych blach serii AA, AAX, Hand Hammered lub HHX!  Każda seria posiada swoje własne szczególne brzmienie. B8 i B8 Pro są jasne i tonalnie skoncentrowane. AA i Hand Hammered mają brzmienie „vintage”, przy czym AA brzmią jaśniej, a Hand Hammered są ciemniejsze i bardzo muzykalne. AAX i HHX są talerzami Sabiana określanymi jako „Modern”. To innowacyjny projekt z nowoczesnym brzmieniem. AAX posiadają „dynamiczny fokus”. Te jasno brzmiące talerze są zachwycające, bo to pierwsze blachy, które odzywają się czysto przy każdej głośności… od piano do forte. HHX to nowocześnie i ciemno brzmiące talerze. Ich innowacyjny projekt nazwany „Tone Projection” powoduje, że ciemne brzmienie przebija się przez dzisiejszą głośną muzykę lepiej od brzmienia tradycyjnych blach „vintage”.
Kiedy już wiesz ile chcesz zapłacić, pozwól swoim uszom zrobić całą rzesztę! Spróbuj różnych serii i porównaj brzmienia. Miej świadomość testowania przez porównanie podstawowych cech brzmienia każdej serii… jasne, ciemne… tradycyjne, nowoczesne… Pamiętaj, że mieszanie serii i brzmień jest OK. Kup najlepszy ride, crash i hi-hat na jaki cię stać; to będą twoje główne talerze. Potem do nich dodawaj…
Używam blach HHX z uwagi na ich brzmienie i komfort grania. Większe młotkowanie wpływa na ich ciemniejszy i gorętszy sound, podczas gdy wysoki profil zwiększa projekcję (emisję dźwięku – TD). Połącz te dwie cechy i otrzymasz „Tone Projection”! Lubię ten sound, ponieważ znakomicie sprawdza się w zestawieniu z moimi nisko strojonymi bębnami! Sugeruję, żebyście spróbowali możliwie wszystkich blach, wtedy poznacie możliwości.
Kiedy już macie swój komplet blach, zawieście je na statywach. Upewnijcie się, że miękkie lub plastikowe rurki na końcówkach statywów zabezpieczają blachy przed bezpośrednim kontaktem z metalem. Zarówno pod jak i na talerzach umieśćcie zabezpieczające podkładki absorbujące kołysanie i wstrząsy. Ale nie zaciskajcie ich nakrętką zbyt mocno! Dajcie im trochę luzu! Umożliwi to talerzowi swobodną wibrację i zabezpieczy go przed pęknięciem.
Następnie, zawsze uderzajcie w talerz krótko, błyskawicznie… ześlizgujcie się po talerzu kiedy go uderzacie. Nie uderzajcie wprost! Jeśli wasze pałki niszczą się od grania na talerzach, prawdopodobnie uderzacie ich krawędzie. To nie tylko dławi ich brzmienie (nie uzyskacie pełnego dźwięku), ale też może spowodować ewentualne zniszczenie blachy!
Obserwujcie jak profesjonaliści ustawiają i grają na swoich talerzach. Powinniście tak porozmieszczać blachy, by móc łatwo i komfortowo ich dosięgnąć. Zwróćcie uwagę, jak pałki w nie uderzają… i ustawcie je pod najlepszym możliwym kątem. Porady nauczyciela gry na bębnach pomogą wam zrozumieć jak dobrze grać na talerzach!
W podróży zawsze używam futerału Sabian Cymbal Bag dla bezpieczeństwa! Zaczynam od zapakowania największego talerza (kopułką w dół), potem w kolejności coraz mniejsze… 20”, 18”, 16”. Itd. Kopułka mniejszej blachy wchodzi w kopułkę większej… wszystkie pasują. To pomaga zabezpieczyć blachy przed zniszczeniem.
Lubię używać różnych rozmiarów blaszek, wszystkie są serii HHX: dla mniejszych akcentów używam 10 i 12 calowych splash`y, dla większych mam 17 i 18 calowe crash`e. Używam dwóch ride`ów, 20 calowego Evolution i 20 calowego Legacy; ponadto 13 i 14 calowe hi-haty oraz 18 i 20 calowe Chinese!
(spójrzcie na załączone zdjęcie mojego zestawu!)

DRUMS: MAPEX SATURN (Maple)
14″X5.5″ Snare Drum
22″X18″ Bass Drum
12″X8″ Tom
10″X8″ Tom
16″X16″ Floor Tom
14″X14″ Floor Tom

CYMBALS: Sabian
A 10″ HHX Splash
B  12″ HHX Splash
C  16″ HHX Stage Crash
D 20″ HHX Evolution Ride
E 16″ HHX Studio Crash
F 20″ HHX Legacy Ride
G 20″ HHX Chinese
H 13″ HHX H-H
I  18″ HHX Chinese
J  14″ HHX H-H

Wiele pomysłów na temat jakie talerze wybrać, jak miksować poszczególne ich serie, jak wykreować interesujące was brzmienie, znajdziecie na stronach www.sabian.com gdzie figurują liczne przykłady zestawów używanych przez gwiazdy perkusji!
Teraz możesz skompletować swój bardzo osobisty zestaw, będący wynikiem wyłącznie twojej selekcji brzmień! Z Sabianem możesz uzyskać osobisty sound i brzmieć inaczej niż ktokolwiek inny! Ty to będziesz Ty, tak jak Ja to jestem Ja, i Chad Smith, i Mike Portnoy, i tak jak wszyscy wielcy perkusiści Sabiana są sobą! Bądź sobą z Sabianem – życzę Przyjemności!
oto namiary na Autora: www.DomFamularo.com

wywiad pochodzi z TopDrummera, Wydanie: Grudzień 2007.