W piątek i sobotę 10 i 11 kwietnia 2009 Hudson Music i nasza załoga wykonała najazd na Bennett Studios w Englewood (stan Nowy Jork) w celu stworzenia nowej produkcji Hudson DVD z mistrzem perkusji Keithem Carlockiem w roli głównej. W kilka naszych ostatnich produkcji zaangażowaliśmy małą studyjną publiczność, widoczną na ekranie, zadającą pytania wykonawcom w czasie programu. Wszystkie zwięzłe komentarze słuchaczy i widzów mówiły o tym, jak fajnie jest być za kulisami perkusyjnych produkcji DVD. Zatem uznaliśmy, że byłoby ze wszech miar fair, gdyby mogli się dowiedzieć o tym wszyscy!
Założyciele Hudson Music – Paul Siegel i Rob Wallis – od około roku spotykali się z Keithem Carlockiem, dyskutując programowe założenia i zawartość DVD, jak również szczegóły organizacyjne, które są nieuniknione przy tak skomplikowanej produkcji. Nie minęło wiele czasu, jak ja i współproducent Greg McKean zostaliśmy wciągnięci do grona. Wielokrotnie umawialiśmy się z Keithem w NYC na lunch (pomiędzy kolejnymi datami w bezlitosnym kalendarzu jego tras i nagrań), omawiając rozmaite zagadnienia, które Keith chciał zawrzeć na płycie, wypracowując szczegółowe listy tematów do zademonstrowania na bębnach, zagrania przez zespół, jak również omówienia przed kamerą. Lista planowanych posunięć obejmowała nawet spory pakiet pytań, które miały paść ze strony audytorium. W miarę rozwoju sytuacji Greg wykorzystywał informacje przy opracowywaniu kosztorysu i przygotowywaniu porządku pracy w studiu, jak planowanie kolejności realizowanych ujęć, kontakty z załogą filmowców czy aranżowanie dostaw bieżących potrzebnego sprzętu (jak również wielu innych detali). Rozpoczęła się intensywna korespondencja mailowa pomiędzy Keithem a wszystkimi ludźmi zaangażowanymi ze strony Hudson Music.
Po miesiącach planowania napięcie zaczęło rosnąć, w miarę jak wreszcie nadszedł pierwszy dzień realizacji. W czwartek 9 kwietnia ekipa pojawiła się na miejscu w celu przygotowania studia. Przywiezione bębny zostały rozpakowane i ustawione, a w końcu pojawił się Keith, by dokonać ostatnich poprawek i nastroić instrument pod okiem Grega, Roba i Paula. Dwa dni to niezbyt wiele czasu dla zrealizowania „wypasionej” produkcji DVD, zatem przygotowania są kluczowym elementem całości.
Dzień pracy zdjęciowej z Hudson oznacza wiele ciężkiej pracy, ale bardzo inspirujące jest pracować z tak znakomitym zespołem i oznacza to dużą przyjemność. W miarę zagłębiania się w pracę studyjną pierwszego dnia, wszyscy w załodze Hudson byli podekscytowani pracą z Keithem. Rzeczą, której wielu drummerów może nie rozumieć, jest napięcie pojawiające się z chwilą, kiedy operatorzy włączają kamery. Mówienie do kamery i jednoczesna zdolność prezentacji instrumentalnej na najwyższym poziomie mogą być bardzo stresujące, w pewnym sensie nawet bardziej od ważnej sesji nagraniowej ze sławnym artystą. Większość perkusistów nigdy nie ćwiczy umiejętności wymaganych przed kamerami producentów firmy Hudson. Paul i Rob na szczęście mają za sobą wiele doświadczeń pozwalających im spowodować, by artyści czuli się komfortowo podczas produkcji wideo, co w tym przypadku, w połączeniu z przygotowaniem Keitha i jego nawykiem do intensywnej pracy, dało znakomite wyniki.
Pierwszego dnia Keith pojawił się około 10:30 poprzedzony przybyciem naszego długoletniego inżyniera Seana McClintocka, który już przygotowywał sprzęt do rejestracji dźwięku. Keith i Sean spędzili resztę poranka nad ustawieniem brzmienia bębnów, podczas gdy ekipa zajmowała się ustalaniem miejsc ustawienia kamer w pomieszczeniu. Wspólnie z Paulem i Robem, Mike Hoff (szef firmy Hudson do spraw internetu), Mike Sorrentino (koordynator TIP) i ja rozmawialiśmy o sprawach bieżących. Dokonaliśmy selekcji małego studyjnego audytorium spośród grupki osób – studentów Drummers Collective w NYC, jak również kilku moich najlepszych studentów i zawodowych perkusistów lokalnej sceny. Wszyscy pojawili się podekscytowani wczesnym popołudniem, po czym zostali wprowadzenie do studia celem zajęcia swoich miejsc.
Około godziny 15:00 Keith wystartował z energetyczną wersją utworu „Schizophrenic” z płyty Oz Noy, którą zaprezentował z podkładem z playbacku. Przygotowywana płyta DVD będzie zawierała takie właśnie utwory z podkładami „minus drums”, granie live z zespołem, solówki, wyjaśnienia słowne i demonstracje szczegółów oraz odpowiedzi na pytania. Niektóre z pytań zostały zaplanowane wcześniej, a inne pojawiły się kiedy otworzyliśmy pole do swobodnej dyskusji. Pierwszy dzień rejestracji poświęcony był na złapanie Keitha we wszystkich sekwencjach z wyjątkiem tych z udziałem muzyków z zespołu: Wayne’a Krantza i Tima Lefebvre. Keith stanął na wysokości zadania, grając zachwycająco, czasami prosząc o powtórzenie niektórych ujęć, jeśli ocenił, że nie są wystarczająco komunikatywne. Przez cały czas załoga Hudson podążała za akcją, w miarę jak poszczególne jej elementy rozgrywały się na terenie studia.
Załoga i producenci cały czas znajdowali się na swoich stanowiskach. Kamerzyści i różni specjaliści w oczywisty sposób znajdowali się w studiu z muzykami i publicznością. Tymczasem w „szoferce” producent Paul Siegel i współproducent Greg McKean wraz ze mną zajmowaliśmy jeden kąt, a przy konsolecie mikserskiej Sean McClintock był na stanowisku ze swoimi asystentami. Dyrektor – w tym przypadku Rob Wallis (Rob wymienia się tą funkcją z Paulem podczas poszczególnych sesji), zajmuje zazwyczaj miejsce w reżyserce wideo umiejscowionej osobno wraz z wszystkimi maszynami rejestrującymi jak magnetofony, stacje twardych dysków i monitory kontrolne procesu rejestracji. Wszyscy członkowie załogi wyposażeni są w łączność mikrofonowo-słuchawkową, która służy do komunikacji tak między sobą, jak i do łączności z artystami i kamerzystami w studio. Gdy pojawia się techniczny problem lub gdy coś nie podoba się producentowi czy dyrektorowi, cała akcja może być momentalnie zatrzymana.
Po długim pierwszym dniu drugi poświęcony był filmowaniu Keitha występującego z Waynem Krantzem i Timem Lefebvre w znakomitym trio, które zachwycało publiczność Nowego Jorku przez ponad dziesięć lat. Po krótkiej porannej próbie akustycznej muzycy wystartowali z intensywnym setem kompozycji w sobotę 10 kwietnia, robiąc krótkie przerwy, by odpowiedzieć na pytania dotyczące ich podejścia do granej przez siebie złożonej muzyki. Publiczność mogła zadawać pytania nie tylko Keithowi, ale też Wayne’owi i Timowi. Bycie wśród słuchaczy podczas sesji dla Hudson oznacza udział w całodziennych warsztatach perkusyjnych wraz z dodatkowym bonusem zobaczenia siebie uwiecznionego na filmie! Udział w sesji w roli artysty jest również interesującym przeżyciem, jak powiedział Tim: „Mieliśmy możliwość zrobienia krótkiej próby, zatem nasze brzmienie było skupione i miało dobre wibracje (WK3), które odczuwaliśmy podczas wspólnego grania. To było interesujące ustawić się tak, jak zazwyczaj gramy w klubie, i zarejestrować to profesjonalnie przez Neve board. Brzmiało naprawdę dobrze. Byłem pełen podziwu dla poziomu profesjonalizmu w każdym calu. Załoga Hudson wykonała świetną robotę.”
O parę wypowiedzi na temat procesu filmowania poprosiliśmy Keitha:
„Po pierwsze chciałbym podkreślić, jak fajnie jest być zaangażowanym przez najlepszą firmę od tych rzeczy, jaką jest Hudson Music. To oni ustawili poziom poprzeczki w świecie instruktażowych materiałów wideo, zatem miałem komfortową sytuację, ale również czułem presję takiej prezentacji, która przedstawi moje pomysły w sposób możliwie najbardziej spójny. Nigdy nie czułem się zupełnie komfortowo przed kamerami, ale ta rejestracja poszła lepiej niż oczekiwałem z uwagi na udział niewielkiej grupy słuchaczy, którzy pomagali mi niesamowicie, dawali energię i zadawali świetne pytania. Świadomie czy nie, osadzali mnie w realiach i poprawiali moje samopoczucie. Poza tym nigdy nie musiałem mówić wprost do kamery, tylko do słuchaczy, a kamery filmowały tę interakcję z boku. Przyzwyczajenie się do sytuacji, zapewnienie przepływu fluidów, jak również oswojenie się z obecnością tylu osób naraz w jednym pomieszczeniu zajęło istotną część pierwszego dnia; w swojej głowie słyszałem głosy podpowiadające mi: „dawaj Keith, zbieraj się do kupy, man! Robisz nagranie, które najprawdopodobniej będzie krążyło wokół przez długi czas. Zrób to!” Ale w miarę grania, rozgrzewania się, oswajania się z brzmieniem, światłem i rejestracją, sprawy przybierały bardziej naturalny obrót i praca stawała się coraz przyjemniejsza. Cieszę się z efektu, który prawdopodobnie uzyskaliśmy. Myślę, że jest sporo materiału, który będzie pożyteczny dla muzyków, nie tylko dla perkusistów, że będzie interesujący i pouczający dla wykonawców na wszystkich poziomach zaawansowania, w wielu aspektach. To było moim osobistym celem i myślę, że się udało!”
Oto, co gitarzysta Wayne Krantz powiedział o DVD:
„Do instruktażowych wideo podchodzę z rezerwą, a w wyobraźni zadaję sobie pytanie: co będzie, kiedy po jakiejś ostatecznej wojnie kiedyś w przyszłości wszystkim, co po nas pozostanie dla ludzkości, będzie śmiesznie kolorowy kawałek plastiku znaleziony na jakiejś kupie śmieci i zawierający sugestie o tym, jak grać shuffle? Ale jeśli chwilę się zastanowić, coś takiego wcale nie musi świadczyć o nas źle. W przypadku wideo Keitha spędziliśmy kawał inspirującego czasu podczas procesu produkcji, a ja czułem się dumny z tego, że jestem jej częścią, że gram ze świetnymi muzykami i pracuję ze znakomitą ekipą. W miarę postępów prac czułem się bardzo dobrze i myślę, że produkt będzie komunikatywny dla każdego, kto go obejrzy. Keith Carlock jest jedyny w swym rodzaju, mieliśmy szczęście grać i być ze szczerym, pełnym duszy mega muzykiem, który dzieli się z nami tak otwarcie swoimi tajemnicami.”
Teraz, po nakręceniu materiałów, proces jest gotowy zaledwie w połowie. Na tym etapie ekipę czeka edytowanie, miksowanie, post produkcja, transkrypcje, opracowanie projektu okładki i inne procedury prowadzące do sfinalizowania projektu. Perkusiści mogą oczekiwać nie tylko znakomitej płyty DVD firmy Hudson przedstawiającej Keitha Carlocka, ale znacznie więcej w jej edukacyjnym aspekcie: elektronicznej książki z plikami PDF zawierającej transkrypcje nutowe tego co grał i demonstrował Keith, bonusowych lekcji na stronach internetowych Hudson Digital oraz pakietu Hudson Music’s TIP (Teacher Integration Programm – w wolnym tłumaczeniu: Zintegrowany Program Nauczycielski), który zapewni przewodnik po DVD dla nauczycieli – uczestników TIP. Hudson włącza te opcje do wszystkich swoich najnowszych produktów, starając się zapewnić ich maksymalną użyteczność dla perkusistów i instruktorów.
Autor Joe Bergamini pełni funkcję Senior Drum Editor w firmie Hudson Music, jest także aktywnym profesjonalnym perkusistą w rejonie aglomeracji NYC (New York City).
Tekst:Joe Bergamini
Przekład: Jacek Pelc
Zdjęcia: Hudson Music
artykuł pochodzi z TopDrummera- sierpień/wrzesień 2009