Naturalny wygląd i patenty dobrze oddające feeling akustycznego zestawu – wszystko to w połączeniu z szerokim spektrum brzmień składa się na nowy fantastyczny elektroniczny zestaw perkusyjny Alesis DM10 Pro.
Domowe ćwiczenia, ciasne sale prób i wreszcie kameralne sale koncertowe wymagają od perkusistów konieczności ograniczania zestawów, szukania rozwiązań zastępczych, ograniczania dynamiki i naturalnego feelingu. Ponadto współcześnie coraz częściej oczekuje się od perkusistów sięgania po zupełnie nowe brzmienia, nierzadko odległe od barw, do których przywykli. Rozwiązaniem tych problemów są zaawansowane technologicznie nowoczesne zestawy bębnów elektronicznych. Jednym z nich jest Alesis DM10 oparty o pady z prawdziwymi membranami i nowoczesny moduł.
Wygląd i pierwsze wrażenie
Zestaw dotarł zapakowany w jeden karton, a jasna instrukcja i intuicja pozwoliły na bardzo szybkie rozstawienie. Konstrukcja oparta jest o chromowaną trzyskrzydłową ramę. Rury dużej średnicy i mocne, odlewane clampy gwarantują stabilność nawet bardzo wyposzczonym perkusistom. Kontroler hi-hatu i pad do stopy wyposażone są w rzepy i kolce, które uniemożliwiają choćby niewielkie przesunięcie. Pady i statywy do talerzy montowane są za pomocą plastikowych clampów. Materiał, z pozoru mało trwały, nie ma prawa pęknąć dzięki umiejętnemu rozłożeniu sił, a wykorzystanie tworzywa sztucznego nie niszczy powłoki chromowej ramy. Odpowiedni wymiar i wytrzymałość konstrukcji umożliwiają nam zamontowanie na niej kolejnych padów, a także akustycznych instrumentów perkusyjnych.
Standardowy set składa się z dwóch ośmiocalowych padów dla tomów, dwóch dziesięciocalowych dla werbla i kotła, ośmiocalowego pada na statywie jako substytutu bębna basowego oraz trzech talerzy. W skład wchodzi też nowoczesny moduł DM10, okablowanie, kontroler hi-hatu i szereg przydatnych drobiazgów, jak klucze i uchwyty kabli.
Budowa instrumentów składowych
Talerze są wykonane z mosiądzu pokrytego od spodu wytłumiającą je warstwą tworzywa. Daje im to naturalny i efektowny wygląd oraz wyczucie bardzo zbliżone do prawdziwego. W zestawie znajdziemy trzy talerze: dwunastocalowy dla hi-hatu, trzynastocalowy dla crasha i szesnastocalowy dla ride’a. Crash i ride wyposażone są w czujnik, którym możemy wytłumiać dźwięk, łapiąc krawędź ręką (jak w naturalnych blachach). Ride posiada trzy triggery: dla krawędzi, powierzchni i kopułki.
Pady to ośmio- i dziesięciocalowe elementy z metalowymi obręczami i prawdziwymi naciągami, jak na akustycznych bębnach. Dodatkowo na obręczach zlokalizowany jest gumowy pierścień, na którym również możemy zaprogramować jeden z instrumentów.
Uruchomienie
Przejrzysta instrukcja pozwala nam na łatwe przejście przez wszystkie tajniki możliwości tego instrumentu. Podłączenie i uruchomienie zestawu zajmuje kilkanaście sekund dzięki precyzyjnie opisanym końcówkom kabli. Start należy rozpocząć od kalibracji hi-hatu. Zajmie to krótką chwilę, a pozwoli dostosować działanie pedału do naszych indywidualnych preferencji.
Moduł wyposażony jest w złącze USB umożliwiające ściągnięcie bieżących aktualizacji ze strony producenta. Złącze pozwala także na używanie zestawu jako kontrolera oprogramowania perkusyjnego w komputerze. Możemy również połączyć się z innym zewnętrznym urządzeniem MIDI lub wykorzystać moduł DM10 jako urządzenie zewnętrzne dla innych instrumentów elektronicznych.
Modułu DM10 możemy też oczywiście używać do obsługi triggerów zamontowanych na zestawach akustycznych. Daje to możliwość wzbogacenia brzmień i osiągów naszych akustycznych perkusji lub „wizualnego upiększenia” elektronicznego brzmienia za pomocą obłożonego triggerami zestawu akustycznego.
Klawiatura modułu posiada szereg przycisków szybkiego dostępu do funkcji (np. ustawień, edycji, nagrywania, metronomu), pokrętła szybkiej zmiany wartości danego parametru oraz czterech przycisków funkcyjnych uruchamiających polecenia pojawiające się na wyświetlaczu LCD.
Moduł wyposażony jest w złącze USB umożliwiające ściągnięcie bieżących aktualizacji ze strony producenta. Złącze pozwala także na używanie zestawu jako kontrolera oprogramowania perkusyjnego w komputerze.
Dynamika, brzmienia i ustawienia
Pady i talerze wyposażone są w dynamiczne, czułe na artykulację triggery. Naturalne odbicie od prawdziwych naciągów i metalowych talerzy gwarantuje nam feeling jak w akustycznym zestawie. Dodatkowo moduł pozwala nam na ustawienie czułości dla każdego z triggerów, umożliwiając nam dostosowanie dynamiki zestawu do naszego stylu gry. Oprócz czułości, za pomocą miksera możemy też dostosowywać głośność każdego z instrumentów. Możemy ją zaprogramować inną dla każdego z zestawów. Innym z programowalnych parametrów dla triggerów jest zjawisko odbierania wibracji przez inne instrumenty. Podobnie jak w zestawie akustycznym uderzenie jednego z instrumentów wzbudza jeden z sąsiadujących, tak w DM10 również mamy możliwość stworzenia tego rodzaju efektu, co w znacznej mierze wpływa na naturalność brzmienia. Możemy też regulować siłę tego zjawiska.
Moduł posiada sto wgranych zestawów perkusyjnych oraz drugie sto do skonfigurowania przez użytkownika. W każdym z zestawów możemy dobrać sobie składowe instrumenty i zaprogramować je na padach, talerzach i obręczach. Ciekawą funkcją jest też możliwość programowania na triggerach innych funkcji, jak np. przycisk zmiany zestawu, uruchamianie nagrywania itp. Dzięki temu zabiegowi możemy w trakcie grania bez zatrzymania przechodzić między zaprogramowanymi zestawami, zadziwiając słuchaczy bogactwem brzmień niewielkiego zestawu.
Oprogramowanie zachwyca ogromnym wyborem instrumentów – od klasycznych brzmień bębnów i talerzy, poprzez syntetyczne dźwięki perkusyjne, aż do barw absolutnie nieperkusyjnych, jak dźwięki ludzkiego głosu, brzmienia instrumentów melodycznych czy elektroniczne efekty dźwiękowe. Dodatkowo moduł zawiera pokaźny zasób efektów zmiany barwy, jak echo, pogłos, flanger, delay. Każdy z efektów pozwala dodatkowo edytować swoje parametry.
Oprogramowanie zachwyca ogromnym wyborem instrumentów – od klasycznych brzmień bębnów i talerzy, poprzez syntetyczne dźwięki perkusyjne, aż do barw absolutnie nieperkusyjnych, jak dźwięki ludzkiego głosu, brzmienia instrumentów melodycznych czy elektroniczne efekty dźwiękowe.
Sekwencer
Zestaw DM10 stanowi niesamowite urządzenie do ćwiczeń. Oprócz wgranych weń akompaniamentów oraz metronomu umożliwia też podłączenie do modułu odtwarzacza muzyki, pozwalając nam na grę z akompaniamentem nagranym np. na odtwarzaczu mp3. Moduł stanowi też źródło ułożonych ścieżek perkusyjnych, które mogą być używane jako podkłady do ćwiczeń dla innych instrumentalistów. Każda z sekwencji zbudowana jest z dwóch warstw: akompaniamentu i perkusji. Używając przycisków na klawiaturze modułu, możemy wyłączyć jedną z warstw, grając z samym akompaniamentem bądź z samą perkusją.
Funkcja nagrywania pozwala nam na tworzenie własnych ścieżek perkusji. Możemy z niej korzystać na dwa sposoby. Pierwszy zakłada nagrywanie dokładnie tego, co moduł wyczuje z naszej gry. Drugi sposób pozwala na nagranie z jednoczesnym wyrównywaniem przez moduł rytmu. Każdą z nagranych ścieżek możemy edytować w oknie ilustrującym zapis zagranego rytmu. Możemy wtedy dodać naturalności, tzn. „uczłowieczenia” nagranej partii perkusji poprzez minimalne zmiany dynamiki dla każdego z uderzeń oraz milisekundowe przyspieszenia i opóźnienia w stosunku do metronomu. Edycja pozwala też na dodawanie i odejmowanie uderzeń od ścieżki.
Wzmacniacz perkusyjny Alesis Transactive Drummer
Opakowane w poręczną obudowę pięćdziesięciowatowe combo stanowi świetny suplement do każdego elektronicznego zestawu perkusyjnego. Dobrze dobrane głośniki i czystość brzmienia świetnie oddają barwę i artykulację instrumentu. Dźwięk przekazuje dziesięciocalowy głośnik niskotonowy oraz calowy tweeter. Duży plus stanowi pochylona przednia ścianka, dzięki której dźwięk z głośnika kierowany jest prosto do grającego, bez konieczności ustawiania wzmacniacza na podestach. Ponadto daje to łatwość wykorzystania go jako aktywnego odsłuchu. Niewielkie wymiary ułatwiają domowe ćwiczenia, a moc wzmacniacza pozwala spokojnie na wykorzystywanie go na próbach. Szerokie pasmo przenoszenia z powodzeniem umożliwia podłączenie także innych instrumentów, np. klawiszy.
Ciekawym rozwiązaniem jest zamontowanie doku dla iPoda. Wzmacniacz posiada także wejście liniowe dla zewnętrznych urządzeń audio. Wejścia podłączone są pod osobny potencjometr ułatwiający miksowanie sygnału z tym z głównego wejścia.
Combo umożliwia sprzężenie z nim drugiego takiego samego wzmacniacza, dając efekt stereofoniczny. Posiada także stereofoniczne wyjście liniowe do systemów nagłaśniających bądź nagrywania.
Podsumowanie
Zestaw DM10 to zaawansowany technologicznie instrument elektroniczny na miarę naszych czasów. Dobre parametry gwarantuje oparcie o tradycyjne elementy, jak prawdziwe naciągi i metalowe talerze. Gra na zestawie jest naturalna, a nowoczesny moduł załadowany autentycznymi próbkami dźwięku zapewnia nam duże zbliżenie się do zestawu akustycznego oraz uzupełnia nasze potrzeby o szereg nowoczesnych brzmień syntetycznych. Małym minusem jest to, że wszystko, co wpływa na naturalność tego zestawu na żywo i w studiu, rzuca cień na wykorzystanie go w domowych ćwiczeniach. W prawdzie uderzanie w wytłumione talerze i naciągi nie zdenerwuje sąsiadów, ale jest dość mocno słyszalne wewnątrz mieszkania i ogranicza nam domową praktykę. Jednak coś za coś – otrzymujemy tu produkt w znacznej mierze uniwersalny, pozwalający się naginać do różnych potrzeb oraz idący z duchem czasu i trendem obranym przez producentów instrumentów elektronicznych.
producent: www.alesis.com
dystrybutor: www.laudaudio.pl