• Home
  • Newsy
  • Perkusiści
  • Imprezy
  • Warsztaty
  • Testy
  • Porady
TOPDRUMMER
No Result
View All Result
TopDrummer
No Result
View All Result
TopDrummer
No Result
View All Result
Home Newsy

Felieton: Bębny dyżurne, czy własne?

Jarosław Chmielewski | TopDrummer.pl autor Jarosław Chmielewski | TopDrummer.pl
18 sierpnia 2010
w Newsy, Porady
Felieton: Słychać czy nie słychać? A może słuchać?

Ten dylemat czasami musimy rozwiązywać, kiedy bierzemy udział w imprezach o charakterze festiwalowym lub specjalnym z udziałem wielu zespołów i perkusistów grających na jednej estradzie. Spróbujmy przeanalizować kilka aspektów.
Jeśli decydujemy się  grać na bębnach dyżurnych, to nie musimy wozić, rozkładać, a potem składać swoich bębnów – to oczywiście wygodne (po koncercie mamy unikalną szansę zameldować się jako pierwsi przy festiwalowym barze), ale czy najlepsze wyjście? Uważam, że z wielu względów nie. Jeśli gramy na koncercie w pierwszej kolejności, to jeszcze pół biedy – ustawimy sobie wszystko przed wyjściem na estradę, a męczyć się po nas będą następni perkusiści. Jeśli gramy choćby jako drudzy, to będą nas czekać liczne i bardzo uciążliwe manewry, na przykład: zmiana ustawienia skosu i wysokości talerzy, zmiana wysokości i ewentualnie innych ustawień szczegółowych blach dyżurnego hi-hatu, zmiana wysokości i skosu werbla, wymiana stopki na własną – jeśli jest podwójna to i problem staje się podwójny. Do tego czeka nas prawdopodobnie zmiana ustawienia wysokości siedzenia, skosu i wysokości tomów wiszących i floor toma. Dobrze zaciśnięte zaciski pamięci na rurkach statywów do blach i innych akcesoriach metalowych mogą stanowić poważne utrudnienie naszych poczynań. Załóżmy, że z tym wszystkim się już uporaliśmy i zaczynamy próbować brzmienie – tu może się okazać, że rodzaj membran nam nie odpowiada, strój i sound również, nawet jeżeli będzie to instrument z najwyższej półki i w świetnym stanie. Czyli kolejny pasztet – na przykład obce membrany mogą inaczej „siadać” pod pałkami lub pod bijakami stopki bębna basowego.
Wszystkie wyżej wymienione problemy będziemy rozwiązywać na estradzie, prawdopodobnie pod okiem widowni i pod presją ponaglających nas kolegów muzyków (No, co? Możemy zaczynać?), akustyków (mikrofon przeszkadza? A poprzedniemu perkusiście nie przeszkadzał) oraz obserwowani przez ekipę techniczną (uśmiechy), która z założonymi rękami będzie się przyglądać naszej szamotaninie. Tak więc zagranie zwłaszcza ważnego i wymagającego koncertu na dyżurnych bębnach może się okazać tylko pozorną wygodą.
Z pewnością bębny „dyżurne” stanowią rozwiązanie wygodne dla akustyków, którzy niewiele mają roboty z modyfikacją ustawień nagłośnienia, a zwłaszcza dla ekipy technicznej (patrz wyżej). Na takim rozwiązaniu my – perkusiści – stracimy więcej nerwów i czasu niż przy zamianie bębnów na własne – ustawione i od dawna wyregulowane pod nasze potrzeby, ponadto rozłożone za kulisami.
Co jest gorsze – koszmar akustyka czy koszmar perkusisty? Oczywiście wymiana bębnów na estradzie to często koszmar dla akustyków i robota dla ekipy technicznej, poza tym akcja spektakularna, którą dobrze widać i która kłuje w oczy organizatorów imprez marzących o ich sprawnym przebiegu. Dlatego z problemem wystawiania bębnów dyżurnych i presji grania na nich spotkamy się prawdopodobnie nie raz – nakłaniani przez organizatorów, akustyków, czasem muzyków z zespołu. Jednak wyniesienie jednego zestawu i zamiana go na drugi jest przedsięwzięciem o wiele krótszym i mniej stresującym dla perkusisty niż nerwowe grzebanie się w opisanych wyżej szczegółach na estradzie. Ponadto im lepsza, bardziej profesjonalna i sprawniejsza ekipa techników i akustyków, tym problem okazuje się mniejszy. Na podsumowanie przyda się pamiętać, że to my mamy tu zagrać, a koncert będzie tym lepszy im lepiej zostanie zagrany. Za dobrym graniem zazwyczaj podąża dobre nagłośnienie, dobra atmosfera, zadowolenie muzyków, organizatorów, czyli tak zwany lepszy efekt końcowy. Warto więc nie iść na pozornie łatwe rozwiązania i zawsze wozić ze sobą swoje najlepsze i najbardziej komfortowe instrumenty.

Życzę wielkiego BUM i serdecznie pozdrawiam – Jacek Pelc

Tagi: bębny dyżurnefelieton
Poprzedni Artykuł

Richie Hayward (Little Feat) nie żyje

Następny Artykuł

III Prog Rock Fest w Redzie

Podobne Artykuły

Yamaha DTX6K5-M (fot. Yamaha)
Newsy

Yamaha DTX6K5-M – nowa perkusja elektroniczna

Podczas zakończonych niedawno targów NAMM Show 2025, Yamaha zaprezentowała nową elektroniczną perkusję DTX6K5-M, która dołączyła do serii DTX6. Od...

autor Redakcja | TopDrummer.pl
29 stycznia 2025
Yamaha DTX482K (fot. Yamaha)
Newsy

Yamaha oferuje zwrot środków za zakup elektronicznych perkusji z serii DTX402

Firma Yamaha przygotowała atrakcyjną ofertę promocyjną dla osób zainteresowanych elektronicznymi zestawami perkusyjnymi. Klienci, którzy zakupią model z serii DTX402,...

autor Redakcja | TopDrummer.pl
29 października 2024
Slooply.com – rewolucja w produkcji muzycznej
Porady

Slooply.com – rewolucja w produkcji muzycznej

Produkcja muzyczna w erze cyfrowej wymaga dostępu do szerokiej gamy wysokiej jakości zasobów dźwiękowych. Slooply.com jest platformą, która oferuje...

autor Redakcja | TopDrummer.pl
12 lipca 2024
Pepi – nowy głos polskiego popu znad morza
Newsy

Pepi – nowy głos polskiego popu znad morza

Paulina Kowalska, znana jako Pepi, to pochodząca z Gdyni wokalistka, autorka tekstów i twórczyni piosenek, która zyskuje coraz większe...

autor Redakcja | TopDrummer.pl
5 czerwca 2024
Następny Artykuł
III Prog Rock Fest w Redzie

III Prog Rock Fest w Redzie

Naná Vasconcelos na Solidarity Of Arts w Gdańsku

Naná Vasconcelos na Solidarity Of Arts w Gdańsku

Please login to join discussion
Facebook Twitter Instagram Youtube

© 2021 TopDrummer - Nagłośniejszy magazyn perkusyjny International MUSIC Press.

Zarządzaj zgodami plików cookie
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Giełda
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Kontakt
  • Mike Portnoy – perkusista
  • Newsletter Subscription
  • Polityka plików cookies (EU)
  • Reklama
  • Hi-Hat Bar
  • TopDrummerzy
  • Warsztaty
  • Testy
  • Porady
  • Imprezy
  • Recenzje
  • Forum
  • Linki
  • Video

© 2021 TopDrummer - Nagłośniejszy magazyn perkusyjny International MUSIC Press.