W drugim odcinku moich warsztatów będziemy mieli do czynienia z odrobiną klimatu latynoskiego bez zastosowania tradycyjnych rygorów. Mocną podstawą wszystkich rytmów latin jest pattern clave. W moich ćwiczeniach skorzystałem z patternu 2:3 Rhumba clave, nazwanego tak, ponieważ posiada on dwa dźwięki w pierwszym, a trzy w drugim takcie. Ponadto ostatni dźwięk clave przypada na słabą część taktu (off beat) w przeciwieństwie do podstawowej wersji straight forward 2:3 clave. Zagramy go techniką cross stick (uderzenie w obręcz odwróconym końcem pałki, której główka oparta jest o membranę), z wybranymi akcentami na werblu. Akcenty cross stick występują jako nuty w kółeczkach.
Ćwiczenie 1. i 2.
Prawa ręka gra rytmiczny pattern cow – bella na hi-hacie w przykładach pierwszym i drugim.
Ćwiczenie 3.
Prawa ręka przełącza się na talerz ride w przykładzie trzecim, a noga na hi-hacie gra dźwięki off beat. Rytmiczne patterny bębna basowego są oszczędne we wszystkich trzech przykładach, aby melodia rytmu miała swoją przestrzeń i miejsce na oddech.
Ćwiczenie 4.
Możemy również użyć patternu Clave jako podstawy rozwijającej niezależność. Przykład czwarty (Example 4) jest regularnym clave 3:2 na hi-hat`cie i regularnym 2:3 clave granym techniką cross stick na werblu. Poza tym że świetnie sprawdza się na zestawie, ten pattern brzmi równie interesująco na perkusjonaliach. Rytm jest wspomagany przez proste ostinato bębna basowego.
Ćwiczenie 5.
Przykład piąty korzysta z 2:3 clave granego techniką cross stick z ósemkami off beat granymi na kopułce blachy ride. Lewa noga gra na 2 i 4 podczas gdy bęben basowy wykonuje elementy patternu 3:2 clave dla uzupełnienia groove’u.
Ćwiczenie 6.
Przykład szósty jest rozwinięciem poprzednich z wybranymi dźwiękami na otwartym werblu.
Powodzenia i do zobaczenia – Pete Lockett
Tekst: Pete Lockett
Przekład i opracowanie zapisu nutowego: Jacek Pelc