Pierwszy moment, w którym bierzesz do rąk cztery pałki i próbujesz zagrać coś na marimbie, może być całkiem frustrujący. Początkujący wykonawca ma sporo do ogarnięcia: zmieniające się interwały, prawidłowy chwyt czterech pałek, rozmaite rodzaje uderzeń, no i oczywiście granie nut! To we wczesnym okresie może przerastać możliwości. W tym artykule podaję kilka ćwiczeń „podłogowych”, które opracowałem dla początkujących. Pomysł polega na oswojeniu się z techniką ćwiczenia zanim zaczniemy grać na instrumencie. Większy zakres informacji o technice marimbowej obejmuje moja książka metodyczna: Marimba: Technique Through Music (Innovative Percussion Publications).
Uderz w podłogę
Ćwiczenie podstawowych technik marimbowych na podłodze jest dobrym sposobem na wprowadzenie studentów w granie czterema pałkami. Kiedy trzymanie pałek jest opanowane, nauczenie się podwójnych uderzeń opóźnionych i pionowych może przebiegać bez stresu nie trafiania we właściwe płytki. Zazwyczaj wprowadzam studentów w tę metodę, kiedy jeszcze są zajęci ćwiczeniami i solówkami na dwie pałki. Po tygodniu lub dwóch większość z nich jest gotowa podjąć zajęcia z czterema pałkami z entuzjazmem i konfidencją.
A. Zaczynamy!
-
Usiądź na podłodze oparty plecami o ścianę.
-
Nogi powinny być wyciągnięte prosto do przodu.
-
Oprzyj pałki o podłogę w komfortowej odległości jedna od drugiej (zazwyczaj będzie to interwał kwarty lub kwinty). Kciuki w górze, a dłonie powinny lekko dotykać podłogi (fot. 1.).
Unieś nadgarstki z pałkami do wybranego poziomu lub wysokości grania. Nie używaj łokci do zmiany wysokości, tylko nadgarstków. Upewnij się, że wszystkie pałki są na tym samym poziomie (fot. 2.).
Wykonaj następujące ćwiczenia z metronomem (lub twoją ulubioną płytą CD), utrzymując stały poziom wysokości pałek. Jeśli poziom wyznaczony w punkcie 4 jest nierówny, zwolnij tempo do takiego, w którym będziesz mógł odzyskać kontrolę nad poziomem Tempo zwiększaj stopniowo.
Ćwiczenia podłogowe: Double Laterals (Uderzenia Opóźnione Podwójne)
Ćwicz jedną ręką na raz (nie dwoma). Upewnij się, że nadgarstek obraca się na przednutce i natychmiast wraca do właściwego poziomu grania.
Graj po jednym takcie. Zaczynaj powoli i obserwuj poziomy.
Znów graj po jednym takcie. Skup się na poziomach.
Wszystkie niżej podane ćwiczenia mogą być wykonywane w różnej kolejności. Jednakże tempo powinno być stabilne wraz z poziomami grania. Kiedy te koncepcje zostaną przyswojone, powyższe ćwiczenia powinny być przeniesione na marimbę i urozmaicone w zakresie interwałów i dynamiki. Przy adoptowaniu ich na marimbę, zacznijcie od interwałów kwinty dla każdej ręki (na przykład C,G i C,G).
Ćwiczenia podłogowe: (Double Verticals) Uderzenia Podwójne Pionowe:
Wykonaj poniższe ćwiczenie na podłodze jedną ręką na raz (nie dwoma). Zacznij od „ciasnego” interwału, po czym poszerzaj go. Koncentruj się na technice i poziomach. Przy przenoszeniu ćwiczeń na marimbę zacznij od tercji i dalej zwiększaj interwał stopniowo do oktawy.
Podsumowanie
Wyodrębnienie techniki marimbowej ćwiczonej na podłodze może pomóc studentom zbudować znajomość chwytu pałek i różnych typów uderzeń. Te podłogowe ćwiczenia nie wykreują wielkich muzyków, ale są w stanie pomóc wykonawcom uzyskać lepszą kontrolę nad marimbą, tym samym ułatwiając realizowanie własnych pomysłów muzycznych.
Mark Ford zajmuje stanowisko: Coordinator of Percussion Activities na Uniwersytecie North Texas w Denton w stanie Teksas. Jako koncertujący artysta i nauczyciel współpracuje z następującymi firmami: Dynasty Percussion, Zildjian Company, Evans Drum Heads, LP Percussion oraz Innovative Percussion.