Witam w pierwszym moim artykule dla Top Drummera! W tej edycji zamierzam przedstawić bardzo proste narzędzie do tworzenia płynącego groove’u, który może dać interesującą alternatywę dla prostego back beatu*.
Zacznijmy od prostej frazy jak w podanym poniżej przykładzie.
Patrz: Ex 01
Następnie przesuniemy ją w tył o jedną szesnastkę tak, że początek przypadnie na ostatnią szesnastkę naszego taktu 2/4. Jako znak rozpoznawczy można postawić akcent nad nutą, która jest początkiem frazy.
Patrz: Ex 02
Teraz zagrajmy obydwie frazy naraz z oryginalną wersją na hi-hat`cie prawą ręką, a przesuniętą na werblu lewą ręką. Nuty nieakcentowane na werblu powinny być zagrane jako subtelne ghost notes.
Patrz: Ex 03
Z czwartym podejściu zagrajmy to w połączeniu z prostym patternem na bębnie basowym w takcie 4/4. Każdy pattern na bębnie basowym może się sprawdzić, zatem popracujcie parę dni nad różnymi opcjami.
Patrz: Ex 04
Podstawienie prostych zamienników da nam całkowicie nowy kształt naszego groove`u. Poniżej zapisane są zmiany:
-
Większość partii prawej ręki przełącz na talerz ride.
-
Pierwszy akcent lewej ręki zagraj na tomie wiszącym.
- Pierwszy akcent prawą ręką przerzuć na werbel, tworząc ciężki (heavy) half time feel (rytm dzielony tajmowo „na pół”).
- Drugi akcent lewą ręką przerzuć na floor tom.
-
Dodaj ćwierćnuty grane nogą na hi-hat’cie do patternu stopy.
Takie podejście jest dobre przy tworzeniu kontrastujących groove’ów dla poszczególnych części utworu. Grając to w introdukcji, a potem zmieniając na ciężki back beat na 2 i 4 w dalszej części utworu może dać niezłe efekty w „przełączaniu napięcia”.
Patrz: Ex. 05
Życzę powodzenia, a w przypadku pytań wchodźcie na moją stronę: www.petelockett.com!
* Back beat – uderzenia w werbel na 2 i 4 (w takcie 4/4) nadające rytmowi stabilny klimat (z ang. steady feeling).
warsztaty pochodzą z TopDrummera- wydanie Luty/Marzec 2009