• Home
  • Newsy
  • Perkusiści
  • Imprezy
  • Warsztaty
  • Testy
  • Porady
TOPDRUMMER
No Result
View All Result
TopDrummer
No Result
View All Result
TopDrummer
No Result
View All Result
Home Recenzje

Derek Roddy – Blast Beats Evolved DVD

Redakcja | TopDrummer.pl autor Redakcja | TopDrummer.pl
23 lipca 2010
w Recenzje
Derek Roddy – Blast Beats Evolved DVD

Ktoś mógłby mnie zaczepić prowokacyjnymi pytaniami: czemu wziąłem się za opisywanie płyty metalowej? Przecież to nie moja sprawa i nie mój departament? Odpowiem tak: oczywiście to prawda: nie mój departament i nie mój żywioł, ALE: decyzję podjąłem PO obejrzeniu płyty, a cały zawarty w niej materiał uważam za zrozumiały, komunikatywny, a co za tym idzie – wartościowy w sensie poznawczym. Derek Roddy jest moim zdaniem znakomitym, mało, fenomenalnym perkusistą, który po prostu obrał sobie dość ściśle określoną drogę artystycznego rozwoju. Jego perkusyjne osiągi (to słowo wydaje mi się właściwe po wysłuchaniu tego, co sam autor mówi i gra na bębnach) przyprawiają mimo woli o zawrót głowy, a repertuar wariacji poszczególnych blast beatów jest o wiele bogatszy, niż mógłby się tego spodziewać jazzowy czy rockandrollowy perkusista-sceptyk. Ponadto zgadzam się z opinią Dereka, że o blastach NALEŻAŁO zrobić prawdziwy i w miarę możliwości kompletny materiał edukacyjny po to, żeby zjawisko „odmitologizować” (to słowo również wydaje mi się właściwe, bo cytując autora: „wiele nieścisłych i niekompletnych informacji o blastach krążyło zawsze po internecie czy innymi prywatnymi i niekoniecznie fachowymi kanałami”). Tak więc po raz kolejny ukłonię się nisko firmie Hudson Music za podjętą świetną i odważną decyzję o wydaniu tej płyty, która jest zresztą następstwem książki na ten sam temat wydanej niedawno.

Katalog podstawowych grup blastów wraz z podaniem okresu czasu ich pojawiania się w muzyce metalowej obejmuje kolejno: Skank Beats, Traditional Blasts, Bomb Blasts, Hammer Blasts oraz Free Hand Blasts, które gościnnie prezentuje Johnny Rabb, itd. Dla mnie jako muzyka wychowanego i grającego mniej więcej tradycyjnie wygląda to w uproszczeniu tak, jakby najbardziej podstawowe rockowe i popowe rytmy grać z cztero-, sześcio- lub ośmiokrotnie większą szybkością niż to ma miejsce w oryginale. Początkowo zaskakująca, ale po zastanowieniu logiczna okazuje się ogromna ilość dostępnych kombinacji i wariantów podstawowych blast beatów. Kolejnym zaskoczeniem może być fakt, że swoje blasty Derek wykonuje relatywnie lekko, co nie zmienia faktu, że ilość energii i kondycji potrzebna do zagrania całego koncertu metalowego musi być ogromna i raczej niespotykana w innych gatunkach muzycznych. Intensywność pracy drummera jest na przykład nieporównywalnie większa od pracy gitarzysty w tym samym ekstremalnie metalowym zespole, co widać, gdy Derek jeden z przykładów wykonuje zarówno na gitarze, jak i na bębnach. Uznanie budzi otwartość, szerokie podejście do tematu, elastyczność, lekkość, prostota i klarowny sposób prezentacji karkołomnych w końcowym efekcie przykładów. Jednocześnie niebywałe osiągi szybkościowe i swoboda frazowania, przesuwanie akcentów i walory dynamiczne prezentowane w solowych popisach uświadamiają ilość i jakość pracy koniecznej do zabrnięcia na ten totalnie zaawansowany etap. Jeszcze większe uznanie może wzbudzić balans równowagi pomiędzy wszystkimi kończynami zaangażowanymi w pracę przy zestawie – dla obserwatora wygląda to tak, jakby Derek miał same prawe ręce i nogi. Podczas oglądania odnotowałem czysto techniczny mankament – niektóre nieliczne fragmenty kadru wideo nie synchronizują się z dźwiękiem (nie zdziwiłbym się, gdyby po prostu montażysta na skutek błyskawicznego tempa akcji popełnił niezamierzone pomyłki).

Uważam, że materiał „Blast Beats Evolved” jest wypakowany treścią, która stawia sztukę perkusyjną ekstremalnego metalu na równi z innymi gatunkami. Ta sztuka inaczej niż jazz, latin czy funk koncentruje się na wykorzystaniu wszelkich kombinacji pojedynczych uderzeń. Ta technika powoduje, że ekstremalny metal brzmi inaczej – intensywniej, z odmienną selektywnością, silniejszym ciosem, na ogół bez międzydźwięków. Polecam tę płytę nie tylko miłośnikom gatunku, co zdaje się oczywiste, ale może przede wszystkim tym perkusistom i nauczycielom, dla których ekstremalny metal do tej pory był synonimem czegoś obcego lub gorszego. Uważam, że pora odrzucić sztuczne podziały i przyznać każdemu należne mu miejsce w szeregu. Pozdrawiam serdecznie wszystkich sympatyków metalu. Jacek Pelc – jazzman z zamiłowania.

Jacek Pelc

Tagi: derek roddyrecenzja
Poprzedni Artykuł

Bill Bruford – The Winterfold Collection 1978–1986

Następny Artykuł

Dominik Bukowski – Vice Versa

Podobne Artykuły

Hemingway i Metallica - echa wojny w For Whom the Bell Tolls, grafika ilustracyjna
Recenzje

Hemingway i Metallica: echa wojny w „For Whom the Bell Tolls”

W świecie heavy metalu, nie ma chyba bardziej rozpoznawalnego dźwięku niż uderzenie dzwonu na początku utworu "For Whom the...

autor Redakcja | TopDrummer.pl
16 stycznia 2024
Pałki perkusyjne
Recenzje

Hiro Ama z Teleman prezentuje swój drugi solowy album

Hiro Ama, perkusista brytyjskiej grupy indie-pop Teleman, po raz drugi udowadnia, że solowa twórczość to dla niego prawdziwa pasja....

autor Redakcja | TopDrummer.pl
15 lipca 2023
Perkusista Joey Jordison z zespołu Slipknot na Mayhem Festival 2008. Fot. Gamerscore Blog, CC BY-SA 2.0
Recenzje

Joey Jordison: nie opuściłem Slipknot

W połowie grudnia informowaliśmy, że perkusista Joey Jordison odszedł ze Slipknot z powodów osobistych. Nie jest zaskoczeniem (przypomnijmy akcję...

autor Redakcja | TopDrummer.pl
2 stycznia 2014
Lars Ulrich
Recenzje

Lars Ulrich o sukcesie Metalliki

Lars Ulrich, perkusista jednego z największych zespołów muzycznych w historii podzielił się swoją refleksją na temat rynkowego sukcesu marki,...

autor Redakcja | TopDrummer.pl
7 października 2013
Następny Artykuł
Dominik Bukowski – Vice Versa

Dominik Bukowski - Vice Versa

Keith Carlock – The Big Picture

Keith Carlock - The Big Picture

Please login to join discussion
Facebook Twitter Instagram Youtube

© 2021 TopDrummer - Nagłośniejszy magazyn perkusyjny International MUSIC Press.

Zarządzaj zgodami plików cookie
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Giełda
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Kontakt
  • Mike Portnoy – perkusista
  • Newsletter Subscription
  • Polityka plików cookies (EU)
  • Reklama
  • Hi-Hat Bar
  • TopDrummerzy
  • Warsztaty
  • Testy
  • Porady
  • Imprezy
  • Recenzje
  • Forum
  • Linki
  • Video

© 2021 TopDrummer - Nagłośniejszy magazyn perkusyjny International MUSIC Press.