• Home
  • Newsy
  • Perkusiści
  • Imprezy
  • Warsztaty
  • Testy
  • Porady
TOPDRUMMER
No Result
View All Result
TopDrummer
No Result
View All Result
TopDrummer
No Result
View All Result
Home Recenzje

Keith Carlock – The Big Picture

Redakcja | TopDrummer.pl autor Redakcja | TopDrummer.pl
23 lipca 2010
w Recenzje
Keith Carlock – The Big Picture

W formie krótkiego wstępu przypomnę, że swego czasu na użytek łamów TopDrummera przetłumaczyłem relację Joe Bergaminiego z realizacji nagrań do tego albumu otrzymaną prosto ze źródła, czyli od firmy Hudson Music. Relacja ta obiegła bez mała cały glob i ukazała się drukiem m.in. w australijskim czasopiśmie Drum Scene.

Studyjny show z udziałem niewielkiej grupy słuchaczy zaczyna się od utworu „Schizophrenic”, w którym partie playbacku nagrali gitarzysta Oz Noy i basista Will Lee, a Keith dołożył do tego swoją rewelacyjną partię bębnów na żywo. Jakkolwiek autor powołuje się na inspirujące go źródła, nota bene genialnej muzyki funk Jamesa Browna, to ten utwór zaliczyłbym do nieco szerszej formuły. Samo brzmienie gitary, jak również faktura brzmieniowa całego zespołu przypominają mi najlepsze odchylone w stronę rocka nagrania Johna Scofielda i sporej plejady genialnych perkusistów, którzy mu zawsze towarzyszyli. Frazowanie (phrasing) perkusisty jest bardzo bogate i często przekracza w obie strony kreskę taktową, tym samym „klejąc” poszczególne parzyste odcinki w dłuższe i bardzo atrakcyjnie brzmiące zdania muzyczne. Funkowo-rockowy cios wymierzany bębnom z właściwą siłą i precyzją przechodzi w bridge’ach w niemal jazzowe granie z użyciem technik cross stick i dogrywania partii prawą ręką na obręczy werbla. W końcówce mamy improwizację na krótkim motywie ostinatowym, która jakkolwiek niedługa, to stanowi esencję stylu Carlocka. Nie trzeba być gigantem, żeby docenić walory techniczne jego grania: z jednej strony stabilny i mocny groove z precyzyjnymi pojedynczymi lub podwójnymi back beatami, z drugiej ghost note’y, przednutki, smaczki i subtelności – są po prostu oczywiste w miarę zmiennych klimatów, dynamiki i przebiegu akcji muzycznej utworu. Po takim wstępie możemy się spodziewać samych dobrych rzeczy.

Dwupłytowy box zawiera ponad cztery i pół godziny materiału, na który składają się dalsze prezentacje grania z playbackiem, warsztatowy koncert z Wayne’em Kranzem – gitara, i Timem Lefebvre – bas, jak również, a może przede wszystkim, solowe i zespołowe demonstracje tego, co w utworach najistotniejsze, granie otwartych form solowych na samym zestawie bez akompaniamentu albo dyskusje o szczegółach grania bardzo zaawansowanej muzyki w zespole. Wreszcie poruszany jest aspekt tego, czego Kranz i Lefebvre oczekują od perkusisty w graniu zespołowym. Autor zwraca uwagę na brzmienie, kontekst muzyczny, interakcje na estradzie, swoje wszelkie inspiracje od Johna Bonhama do Elvina Jonesa, inspiracje pozaperkusyjne (wokaliści, dęciacy) i tak dalej. Płytę można opisywać bez końca, bo stanowi materiał przebogaty we wszelkie perkusyjne detale, jak np. rytmicznie zaawansowane granie nogą na hi-hacie w różnych groove’ach, łączenie grania pałką i ręką na werblu czy rudimenty, technika Moellera plus wiele innych – dodatkowo uzupełnione elektroniczną wersją zapisu partii bębnów w formatach PDF. Najprzyjemniej jednak moim zdaniem Carlocka się po prostu słucha w zespole lub z playbackami, z metronomem czy choćby solo. Płytę polecam gorąco wszystkim wszechstronnie myślącym perkusistom o szeroko otwartych umysłach.

Jacek Pelc

Tagi: keith carlockrecenzja
Poprzedni Artykuł

Dominik Bukowski – Vice Versa

Następny Artykuł

Tuning Basics for the Modern Drum Set

Podobne Artykuły

Hemingway i Metallica - echa wojny w For Whom the Bell Tolls, grafika ilustracyjna
Recenzje

Hemingway i Metallica: echa wojny w „For Whom the Bell Tolls”

W świecie heavy metalu, nie ma chyba bardziej rozpoznawalnego dźwięku niż uderzenie dzwonu na początku utworu "For Whom the...

autor Redakcja | TopDrummer.pl
16 stycznia 2024
Pałki perkusyjne
Recenzje

Hiro Ama z Teleman prezentuje swój drugi solowy album

Hiro Ama, perkusista brytyjskiej grupy indie-pop Teleman, po raz drugi udowadnia, że solowa twórczość to dla niego prawdziwa pasja....

autor Redakcja | TopDrummer.pl
15 lipca 2023
Perkusista Joey Jordison z zespołu Slipknot na Mayhem Festival 2008. Fot. Gamerscore Blog, CC BY-SA 2.0
Recenzje

Joey Jordison: nie opuściłem Slipknot

W połowie grudnia informowaliśmy, że perkusista Joey Jordison odszedł ze Slipknot z powodów osobistych. Nie jest zaskoczeniem (przypomnijmy akcję...

autor Redakcja | TopDrummer.pl
2 stycznia 2014
Lars Ulrich
Recenzje

Lars Ulrich o sukcesie Metalliki

Lars Ulrich, perkusista jednego z największych zespołów muzycznych w historii podzielił się swoją refleksją na temat rynkowego sukcesu marki,...

autor Redakcja | TopDrummer.pl
7 października 2013
Następny Artykuł
Tuning Basics for the Modern Drum Set

Tuning Basics for the Modern Drum Set

Mapex Black Panther Mayan Steel. Dzieło sztuki?

Mapex Black Panther Mayan Steel. Dzieło sztuki?

Please login to join discussion
Facebook Twitter Instagram Youtube

© 2021 TopDrummer - Nagłośniejszy magazyn perkusyjny International MUSIC Press.

Zarządzaj zgodami plików cookie
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj {vendor_count} dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zobacz preferencje
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Giełda
  • Home 1
  • Home 2
  • Home 3
  • Kontakt
  • Mike Portnoy – perkusista
  • Newsletter Subscription
  • Polityka plików cookies (EU)
  • Reklama
  • Hi-Hat Bar
  • TopDrummerzy
  • Warsztaty
  • Testy
  • Porady
  • Imprezy
  • Recenzje
  • Forum
  • Linki
  • Video

© 2021 TopDrummer - Nagłośniejszy magazyn perkusyjny International MUSIC Press.